Læreplan Forskolen
Læreplan for et sæsonforløb på hold i den musikalske forskole. (bh.kl.- 1.kl.) Kerteminde Musikskole
Undervisere: Janus Køster og Hanne Juul Sørensen
Vi forstår trangen til at udfolde sig og udtrykke sig musikalsk som grundlæggende hos barnet Vi forstår musik som en del af barnets sproglige, motoriske, emotionelle og sociale udvikling
Formålet med undervisningen er
at udvikle barnets glæde ved oplevelse af musik
at udvikle grundlæggende musikalske færdigheder
at udvikle sans for musik som et medmenneskeligt og kulturelt fællesskab
Musikalsk forskole for Bh.kl & 1.kl
Sang
Synge nye som gamle børnesange og sanglege Lege med stemmens udtryksmuligheder
Musikkens grundelementer
PULS er fundamentet for sammenspil. Pulsfornemmelsen trænes i bevægelseslege, klap og spil.
RYTME: Eleverne stifter bekendtskab med rytmeværdierne 1⁄4 (Da) 1/2 (Da-o) 1/8 (Didi) og 1⁄4 pausen (Z). Rytmeværdierne integreres efterhånden i samspilssituationer.
MELODI-forståelsen trænes gennem små trinvise sang- og spilleøvelser. Solmisation er en mulighed. FORM: Musik er altid tænkt som en AB form. Form- og periodefornemmelse trænes ved at opdele aktiviteten/ sangen i A og B
TONEHØJDE og DYNAMIK udforskes igennem leg
Musikaktiviteter der stimulerer legen og fantasien
Skabe lydfortællinger og lydkulisser.
Bevæge sig til musik, udtrykke sig til afspillet musik og arbejde med små dramatiske forløb.
Lytte og afspænde til musik. Lytte og tegne til musik.
Sammenspil
I leg øves orkester spil – som begynd og stop samtidig. Enkel sammenspil over en sang med puls og/eller bordun underlægning.
Året sluttes af med sammenspil med forskellige typer af stemmer samtidigt.
Senere i forløbet inddrages f.eks. trommesæt, elbas og keyboard.
Instrumentkendskab
I forskolen spilles på rytme- og Orff-instrumenter (xylofoner og klokkespil).
Ved årets afslutning præsenteres børnene for musikskolens øvrige instrumenttilbud evt. med henblik på valg af instrument.
Indlæringsform
Synge, spille, danse, lege og lytte Imitation og “følg-John”
Evaluering
I dialog med forældrene baseret på visuel og auditiv observans.
Der udarbejdes ikke skriftlige evalueringer af eleverne, men forældrene er til enhver tid velkommen til at kontakte musikskolelæreren med henblik på at få en vurdering af, hvordan det går.
Kontakt til hjemmet
Via sms, mail og telefon.
Forældrene er til enhver tid velkomne til, at komme på besøg og overvære undervisningen.
Invitationer til særlige forældre-barn arrangementer udsendes via sms eller e-mail.
Læreplan Forskolen
Læreplan for et sæsonforløb på hold i den musikalske forskole. (bh.kl.- 1.kl.) Kerteminde Musikskole
Undervisere: Janus Køster og Hanne Juul Sørensen
Vi forstår trangen til at udfolde sig og udtrykke sig musikalsk som grundlæggende hos barnet Vi forstår musik som en del af barnets sproglige, motoriske, emotionelle og sociale udvikling
Formålet med undervisningen er
at udvikle barnets glæde ved oplevelse af musik
at udvikle grundlæggende musikalske færdigheder
at udvikle sans for musik som et medmenneskeligt og kulturelt fællesskab
Musikalsk forskole for Bh.kl & 1.kl |
|
Sang |
Synge nye som gamle børnesange og sanglege Lege med stemmens udtryksmuligheder |
Musikkens grundelementer |
PULS er fundamentet for sammenspil. Pulsfornemmelsen trænes i bevægelseslege, klap og spil. |
Musikaktiviteter der stimulerer legen og fantasien |
Skabe lydfortællinger og lydkulisser. |
Sammenspil |
I leg øves orkester spil – som begynd og stop samtidig. Enkel sammenspil over en sang med puls og/eller bordun underlægning. |
Instrumentkendskab |
I forskolen spilles på rytme- og Orff-instrumenter (xylofoner og klokkespil). |
Indlæringsform |
Synge, spille, danse, lege og lytte Imitation og “følg-John” |
Evaluering |
I dialog med forældrene baseret på visuel og auditiv observans. |
Kontakt til hjemmet |
Via sms, mail og telefon. |