Læreplan i guitar
Begynder |
Let øvede |
Øvede |
|
HOLDNING |
Korrekt siddestilling under opvarmning og teknik |
Korrekt siddestilling også under spil |
Korrekt siddestilling Eksperimenter med alternative siddestillinger |
TEKNIK |
Løse vekselanslag Fast højre hånd Korrekt venstrehåndsstilling under opvarmning og teknik Positionsspil i 1.position med korrekt fingersætning Simpelt akkompagnementsfingerspil |
Løse og faste vekselanslag Skalaspil op til 2 fortegn, primært med nodelæsningsmæssigt sigte Have stiftet bekendtskab med legato-teknik Mere avanceret arpeggiospil, både som akkompagnement og som solostykke |
Løse og faste vekselanslag Mobil højre hånd Skalaspil op til 4 fortegn med løse strenge Transponible skalaer i forskellige omvendinger Arbejde med hastighed ved skalaspil Legatoteknik Avanceret arpeggiospil, både som akkompagnement og som solostykke |
INDLÆRINGSFORM |
Nodelæsning Gehørsspil |
Nodelæsning Tabulatur Gehørspil Improvisation |
Nodelæsning Tabulatur Komponering Improvisation Gehørspil |
Materialer |
Lærebog |
Lærebog |
Lærebog |
RYTME/PULS/TAKT |
Taktarterne 4/4, 2/4 og 3/4 Kunne nodeværdierne 1/1,1/2,1/4 og 1/8 og tilhørende pauser Simple synkoper |
Mere avancerede taktarter introduceres |
Avancerede taktarter, herunder skiftende taktarter Alle nodeværdier og pauser Trioler, både 1/16,1/8 1/4 Avancerede synkoper |
NODER |
Toneomfang på en oktav fra G til G uden fortegn |
Alle toner i 1. og 2. position Fortegn, både løse og faste |
Alle toner Skal kunne orientere sig på gribebrættet op til 12.-bånd Skal kunne finde alternative måder at lægge tonerne |
Becifringsspil |
Skal have stiftet bekendtskab med de grundlæggende spanske akkorder, og være i stand til at skifte mellem de mest benyttede akkorder i puls Grundlæggende strum-figurer primært bestående af 1/4-dele og enkelte 1/8 Spille med op- og nedslag Simpelt vekselanslag |
Alle spanske akkorder |
Alle spanske akkorder Skal kunne bruge barré-akkorder og kunne orientere sig på gribebrættet Skal have stiftet bekendtskab med forskellige måder at voice akkorder på Avancerede strum-figurer med 1/16, slap og dæmpning Avanceret fingerspilsfigurer evt. med temaspil |
MUSIKALSKE BEGREBER |
Dynamik: Forte, Piano Klang: Egal klang |
Dynamik:F, P ,mF, Mp Crescendo og diminuendo Klang: Skal stifte bekendtskab med og blive bevidst om guitarens forskellige klangmuligheder Balance: Skal kunne fremhæve melodi |
Alle dynamiske betegnelser Klang: Skal kunne bruge guitarens forskellige klangfarver i fortolkningen af musikken Balance: Skal kunne fremhæve alle stemmer |
REPERTOIRE |
Børnesange, Folkemusik |
Klassiske stykker Rocknumre Folkemusik Populære melodier både nye og gamle |
Klassiske stykker Rocknumre Jazz Folkemusik Populære melodier Eleven har høj grad af indflydelse på repertoiret |
Begynder |
Let øvede |
Øvede |
||
HOLDNING |
Korrekt siddestilling under opvarmning og teknik |
Korrekt siddestilling også under spil |
Korrekt siddestilling Eksperimente r med alternative siddestillinger |
|
TEKNIK |
Løse vekselanslag Fast højre hånd Korrekt venstrehåndsstilling under opvarmning og teknik Positionsspil i 1.position med korrekt fingersætning Simpelt akkompagnementsfingerspil |
Løse og faste vekselanslag Mobil højre hånd Korrekt venstrehånds stilling Spille op til 3. position med korrekt fingersætning Positionsskift Skalaspil op til 2 fortegn, primært med nodelæsnings mæssigt sigte Have stiftet bekendtskab med legato- teknik Mere avanceret arpeggiospil, både som akkompagne ment og som solostykke |
Løse og faste vekselanslag Mobil højre hånd Korrekt venstrehånds stilling Positionsspil i høje positioner Positionsskift Skalaspil op til 4 fortegn med løse strenge Transponible skalaer i forskellige omvendinger Arbejde med hastighed ved skalaspil Legatoteknik Avanceret arpeggiospil, både som akkompagne ment og som solostykke |
|
INDLÆRING SFORM |
Nodelæsning Gehørsspil |
Nodelæsning Tabulatur Gehørspil Improvisation |
Nodelæsning Tabulatur Komponering Improvisation Gehørspil |
|
Materialer |
Lærebog |
Lærebog Kopier Internetmater iale Guitar pro- filer Rock smith |
Lærebog Kopier Internetmater iale Guitar pro- filer Rock smith |
|
RYTME/ PULS/TAKT |
Taktarterne 4/4, 2/4 og 3/4 Kunne nodeværdierne 1/1,1/2,1/4 og 1/8 og tilhørende pauser Simple synkoper |
Mere avancerede taktarter introduceres Kunne nodeværdiern e 1/1,1/2,1/4,1 /8 og 1/16 og tilhørende pauser Simple 1/16- dels rytmer 1/8-trioler Synkoper |
Avancerede taktarter, herunder skiftende taktarter Alle nodeværdier og pauser Trioler, både 1/16,1/8 1/4 Avancerede synkoper |
|
NODER |
Toneomfang på en oktav fra G til G uden fortegn |
Alle toner i 1. og 2. position Fortegn, både løse og faste |
Alle toner Skal kunne orientere sig på gribebrættet op til 12.- bånd Skal kunne finde alternative måder at lægge tonerne |
|
Becifringsspil |
Skal have stiftet bekendtskab med de grundlæggende spanske akkorder, og være i stand til at skifte mellem de mest benyttede akkorder i puls Grundlæggende strum-figurer primært bestående af 1/4-dele og enkelte 1/8 Spille med op- og nedslag Simpelt vekselanslag |
Alle spanske akkorder Stifte bekendtskab med barré- akkorder Mere avancerede strumfigurer, med flere synkoper Skal kunne skifte mellem strum-figurer Mere avancerede fingerspilsfigu r, evt. alternate picking |
Alle spanske akkorder Skal kunne bruge barré- akkorder og kunne orientere sig på gribebrættet Skal have stiftet bekendtskab med forskellige måder at voice akkorder på Avancerede strum-figurer med 1/16, slap og dæmpning Avanceret fingerspilsfigu rer evt. med temaspil |
|
MUSIKALSK E BEGREBER |
Dynamik: Forte, Piano Klang: Egal klang |
Dynamik:F, P ,mF, Mp Crescendo og diminuendo Klang: Skal stifte bekendtskab med og blive bevidst om guitarens forskellige klangmulighe der Balance: Skal kunne fremhæve melodi |
Alle dynamiske betegnelser Klang: Skal kunne bruge guitarens forskellige klangfarver i fortolkningen af musikken Balance: Skal kunne fremhæve alle stemmer |
|
REPERTOIR E |
Børnesange, folkemusik og lettere pop/rock- musik |
Klassiske stykker Rocknumre Folkemusik Populærer melodier både nye og gamle Eleven har højere grad af indflydelse på repertoiret |
Klassiske stykker Rocknumre Jazz Folkemusik Populærer melodier både nye og gamle Eleven har høj grad af indflydelse på repertoiret |