Læreplan for violinundervisning
Strygerværksted |
Begynder |
Let øvede |
Øvede |
|
FILOSOFI |
Give eleverne et indblik i hvad det vil sige at gå på musikskole, og udvide deres musikforståelse. |
Give eleven en indtoduktion af instrumentet og hurtigt komme i gang med at spille melodier, derved skabe lysten til at øve sig |
Give eleven glæde ved at kunne udtrykke sig gennem musik på sit instrument, også gennem sammenspil med andre elever. |
At fremme elevens muligheder for deltagelse i musikalske udfoldelser på et højere niveau og derved udvikle elevens musikalitet. |
HOLDNING |
Leg omkring rigtig kropsholdning med violinen og buen |
Elementær kropsholdning: violin og bue |
Bevidst om kropsholdning – også siddende |
Naturlig kropsholdning tilegnet |
TEKNIK |
Buelege, fingerlege, violinlege |
Bueholdning, strøg |
Strøgarter, skalaer. Venstre ånd- og fingerstilling. Mønstre |
Tonearter, skalaer, vibrato, positionsspil, udvikling af fingermønstre, flere strøgarter |
INDLÆRINGSFORM |
Lære sange ved at lytte og efterligne |
Mesterlære Gehørspil |
Nodelæsning Gehørspil |
Nodelæsning Gehørspil |
RYTME/PULS/TAKT |
Pulsbevidsthed, enkle rytmer |
Enkle rytmer og taktarter |
Rytmer punktering, synkoper. 2 og 3 delte taktarter |
Rytme: trioler skiftende taktarter |
NODER |
— |
Noder bruges ved større børn 2. – 4. klasse. Eleven bør mestre instrumentet nogenlunde inden nodelæring |
Indføring af noder, når der er nået en vis beherskelse af instrumentet og læsealderen er nået. |
Sikker nodelæsning, som kan bruges i sammenspil |
MUSIKALSKE BEGREBER |
Lege med dynamik: f – p. klang, tempo: hurtig langsom |
Dynamik, frasering, tempo. |
Intonation, klang |
Intonation, klang |
GENRE |
børnesange, klassisk |
klassisk, folkemusik |
klassisk, folkemusik, pop |
klassisk folkemusik, jazz, rock, pop |
REPERTOIRE |
børnesange, suzukirepertoire |
børnesange, suzuki, folkemelodier Suzuki hft. 1 |
Suzuki hft. 1-3 folkemelodier, elevens egen melodier |
Suzuki hft. 2 – 5 længere stykker folkemusik |
SAMMENSPIL |
Holdundervisning |
Projektorienteret forløb f.eks Julekoncert og Sommerkoncert |
Kammerensembler Folkemusik- sammenspil |
Kammerensembler Folkemusik- sammenspil |